Ready to watch this Video?

To get quick access you need to subscribe this Premium plan.

Restricted Access. You must be a member to access this content. Get package below to access the Content.

premium toegang
Pricing: 20.00 EUR

Buy Now

Stress, vermoeidheid en burnout

0
0

Duur video: 31:45 min.

Lees samenvatting

Vermoeidheid, stress en burnout

Introductie

Hey, dit is Michel voor OverwinCoach.nl. In deze video ga ik het met je hebben over vermoeidheid, stress en burnout.  Heb jij last van aanhoudende stress of vermoeidheid? Dan loop je een serieus risico op gezondheidsklachten of een burnout. In deze video bespreek ik wat je kunt doen om je te wapenen tegen stress.

Stressklachten

Een overmaat aan stress kan zich op vele manieren uiten. Een kleine selectie uit voorkomende klachten zijn: hoofdpijn, piekeren, hartkloppingen, vermoeidheid, nergens zin in hebben, angst, vergeetachtigheid, RSI klachten, slapeloosheid, hoge bloeddruk en je onrustig of opgejaagd voelen. En dat is nog maar een kleine opsomming want er zijn nog veel meer stressgerelateerde klachten.

De burnout

Bij een burnout ben je volledig opgebrand. Je energiereserves zijn zodanig uitgeput dat lichaam en geest niet meer optimaal functioneren. Er is daarbij niet sprake van 1 klacht maar meerdere symptomen die gelijktijdig optreden. Je kunt een burnout vergelijken met een vermoeidheidssyndroom waarbij meerdere lichamelijke- en mentale klachten tegelijkertijd de kop opsteken.

Een burnout ontstaat niet zomaar en je komt er ook niet zomaar weer van af. Een burnout is de laatste fase van een voorgaande lange periode van stress.

Voordat je in een burnout beland heeft je lichaam al tal van waarschuwingssignalen afgeven. Zoals somberheid, gespannenheid, vermoeidheid, vergeetachtigheid of pijnlijke gewrichten. Maar waarschuwingssignalen zijn vaak nog te negeren en soms is stress zo subtiel aanwezig dat je het lang niet altijd bewust merkt.

Je hoort soms ook wel dat iemand overspannen is. Overspannen zijn kan in verschillende gradaties voorkomen en betekent dat je lichaam aangeeft dat je serieus rust moet pakken. Je bent nog niet volledig opgebrand, zoals bij een burnout, maar je moet er wel nodig tussenuit om erger te voorkomen.

Het grote nadeel van een burnout is dat het herstel lange tijd in beslag neemt en het is op voorhand vaak moeilijk te zeggen hoe lang je moet herstellen. Wanneer je lichaam eenmaal het bijltje erbij neergooit dan zal het daarna alle tijd pakken om er weer bovenop te komen. Dit kan zeer frustrerend zijn. Zeker wanneer je na een periode weer wat wil doen maar je lichaam nog steeds op de rem staat.

Stressklachten worden niet alleen veroorzaakt door werk

Een groot misverstand is dat overspannen zijn of een burnout alleen veroorzaakt worden door werk. Je lichaam maakt namelijk geen onderscheid tussen werkstress en privéstress. Als je relatieproblemen hebt of een oplopend conflict om geld of wat dan ook dan kan dit net zoveel invloed hebben als een stressvolle werkomgeving.

Om het helemaal complex te maken spelen je leefgewoonten, gezondheid en karakter ook nog eens een rol. Denk bijvoorbeeld aan perfectionisme, faalangst, piekeren, weinig beweging, geen nee durven zeggen of weinig slaap. Allemaal stressverhogers die op den duur een destructieve uitwerking op je hebben.

Wat te doen bij stressklachten

Ik heb 5 tips voor je op een rij gezet die je helpen om overspannenheid of erger te voorkomen. Tips die stressverlagend werken en ervoor zorgen dat je meer balans vindt in je leven.

Tot zover de samenvatting…

Om de gehele video inclusief tips te bekijken is premium toegang nodig.

Ja, geef mij toegang tot premium video en geweldige extra’s!

 

Rating